Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w roku szkolnym 2023/2024

Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

w roku szkolnym 2023/2024

Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł. Zakupiono 711 książek, audiobooków, lektur egz, co stanowi zakupionych książek.

Działania, które zostały podjęte w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3:

W maju poprzedniego roku szkolnego uczniowie naszej szkoły w ramach akcji „Książki, które chcemy przeczytać !” składali swoje propozycje książkowe, które chcieliby przeczytać lub polecić kolegom.

We wrześniu do akcji przyłączyli się rodzice i nauczyciele. Powstała lista  ponad 458 pozycji książkowych.

W celu dokonania jak najlepszego zakupu książek przeglądano witryny Fundacji ABCXXI- Cała Polska Czyta Dzieciom. Analizowano portale internetowe poświęcone książkom dla dzieci i młodzieży. Przeglądano witryny internetowe wydawnictw, śledzono nowości wydawnicze.

W ten sposób stworzona została lista książek planowanych do zakupu. Pierwsza dostawa   trafiła do biblioteki pod koniec września.                       W zakupach planowanych książek uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki bez tekstu, obrazkowe  do  opowiadania, oglądania, książki łatwe w czytaniu.

Kontynuowano współpracę z innymi bibliotekami: z Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną w Opolu Lubelskim oraz z Pedagogiczna Biblioteką Wojewódzką im. Komisji Edukacji Narodowej w Lublinie.

Współpraca obejmowała konsultacje w sprawie wyborów tytułów i zakupu książek, wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, udział w imprezach czytelniczych organizowanych przez bibliotekę np. lekcje biblioteczne, spotkania z pisarzami i podróżnikami.

Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów – uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie.

W maju rodzice zostali poinformowani na stronie internetowej szkoły o wsparciu finansowym MEN na zakup nowości do biblioteki szkolnej. Następnie przekazano rodzicom list prezes fundacji Cała Polska Czyta Dzieciom o wpływie czytania na rozwój dziecka pt. Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku.

Na spotkaniach klasowych rodzice wypełniali ankietę: Zaproponuj książki do biblioteki szkolnej, omówiono również wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży.

Na stronie internetowej szkoły została założona  zakładka  pod hasłem: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, na której umieszczono informacje o działaniach w ramach Priorytetu 3. Za pomocą dziennika elektronicznego rodzice na bieżąco informowani są o działaniach biblioteki szkolnej.

Przykłady zakupionych nowości najczęściej wypożyczanych z biblioteki :

W. Widmark – książki z serii Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai

A.Stelmaszyk – książki z serii Kroniki Archeo

Książki Grzegorza Kasdepke

Książki z serii Czytam sobie – trzy poziomy

W czasie realizacji programu zorganizowano:

Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów:

Akcje czytelnicze

Książki, które chcemy przeczytać – maj

Poczytaj mi, przyjacielu – przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz chętni uczniowie klas starszych czytają wybrane przez siebie książki młodszym kolegom w bibliotece ;  październik – czerwiec

Czytam sobie w bibliotece: wrzesień – czerwiec

Obchody świąt czytelniczych:

Maj – Tydzień Literatury

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania.

Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych : gazetka ścienna,, konkursy.

Wystawy:

Nowości zakupionych w ramach NPRCZ gazetka na korytarzu, półki wystawowe w bibliotece Warto przeczytać

Dlaczego warto czytać książki? – wystawa na korytarzu serii wydawniczych znajdujących się w bibliotece

Wystawy prac plastycznych – Mój ulubiony bohater książkowy, ilustracje do książki dla dzieci w wykonaniu najmłodszych i najstarszych uczniów szkoły, Polecam – ilustracje do przeczytanych nowości)

Głośne czytanie w ramach obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania

Prezentacja i czytanie ciekawych książek na zajęciach bibliotecznych w różnych klasach.

Zabawy czytelnicze w bibliotece; tworzenie haseł promujących bibliotekę szkolną, głośne czytanie książek

Zajęcia czytelniczo-plastyczne w bibliotece. Wspólne czytanie wybranych książek, tworzenie prac artystycznych w oparciu o czytane książki.

Spotkanie z baśniami – literackie spotkania czytelnicze  w przedszkolu i bibliotece.

Konkursy literackie i czytelnicze przez cały rok.

Konkurs na najlepszego czytelnika i najlepiej czytającą klasę.

Mój ulubiony bohater książkowy

Konkurs na najlepsze hasło promujące czytanie książek

Moja ulubiona książka z biblioteki– konkurs plastyczny

Konkursy błyskawiczne ze znajomości książek i ich autorów.

Dzień Pluszowego Misia – gry i zabawy ruchowe, konkursy + prezentacja multimedialna

Pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych

Kiermasze książek.

Aby urozmaicić ofertę biblioteki, korzystając z usług Księgarni i Hurtowni Taniej Książki w Tuliszkowie, początkiem grudnia zorganizowano kiermasz czytelniczy, na którym zaprezentowano bogatą ofertę księgarni. Kiermasz książek cieszył się  dużym powodzeniem, jak zwykle zresztą, bo takowe kiermasze biblioteka organizuje co roku.

Wycieczki do Miejsko – Gminnej Biblioteki w Opolu Lubelskim

Projekty edukacyjne :

Zrealizowane przez bibliotekę :

Literackie spotkania czytelnicze dla przedszkolaków

maj w bibliotece – Spotkanie z ciekawymi książkami.

Głośne czytanie fragmentów wybranej książki podczas zajęć bibliotecznych w różnych klasach

„Czytam – polecam’- wykonanie przez uczniów recenzji nowości zakupionych w ramach NPRCz oraz innych polecanych przez uczniów.

W bibliotece możesz dobrze się bawić- propozycje ćwiczeń umysłowych dla uczniów.

Każda klasa zrealizowała jeden projekt czytelniczy z wykorzystaniem najnowszego księgozbioru. Wybrane projekty klasowe:

Najpopularniejsze legendy polskie

Polskie miasta w baśni i legendzie na podstawie legend B. Tyrlickiej „O krakowskich psach i kleparskich kotach.

Czytam, bo lubię. Głośne czytanie książki W. Cichonia pt. „Cukierku, ty łobuzie „

Książka – zbiór wartości – Wykorzystanie księgozbioru biblioteki szkolnej.

Zaprzyjaźnić się z książką – wspólne czytanie literatury młodzieżowej.

Książka moim przyjacielem. W poszukiwaniu autorytetu. Korzystamy z księgozbioru biblioteki szkolnej.

Dlaczego warto czytać książki.

Nauczyciele bibliotekarze wraz z uczniami wzięli udział w kilku ogólnopolskich akcjach promujących czytelnictwo, między innymi takich jak: Czytamy z sercem, Przerwa na czytanie, II Ogólnopolska Akcja Siania Nasionek Czytelnictwa.

Wnioski:

Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery. Ciekawy księgozbiór pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania. Dyskusje na temat przeczytanych książek, dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych. Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. Szkoła aktywnie włączyła się w realizacje NPRCZ i jest otwarta na udział podobnych zadaniach w przyszłości.

Anna Kręcisz-Rola